Műcsarnok filmklub, 2009. 02. 04. 18:00
Andrej Tarkovszkij: Tükör
leírások:
port
Egy középkorú férfi visszaemlékezik életére, gyermekéveire, családjára, kapcsolataira. Az emlékezet mozaikcserepei, mint tükörcserepek hullnak szét az időben. Az emlékezés előhívja a múltból azokat az alapvető etikai és morális problémákat, amelyek a tudatalattiból törnek a felszínre. Az önmagával való szembenézés, a permanens önreflexivitás állandó meditatív állapotot eredményez, amely szükségszerűen vezet el a tökéletes szellemi abszolútum, a hit kérdéséhez. Tarkovszkij önéletrajzi elemekkel átszőtt alkotása hitvallás a művészetnek az emberi lélekre gyakorolt hatásáról és a művészek morális felelősségéről.
http://port.hu/tukor_zerkalo/pls/fi/films.film_page?i_film_id=2521&i_city_id=3372&i_county_id=-1&i_where=2&i_topic_id=2
műcsarnok
Tarkovszkij legszemélyesebb filmjében egy férfi – a rendező alteregója – emlék- és fantáziaképekben gondolja végig szeretteihez fűződő kapcsolatait, érzéseit. Az európai modernizmus egyik legjelentősebb alkotása a narratív újítások segítségével a belső tudatáram ábrázolásának kivételes szintjéig jut el.
http://mucsarnok.hu/new_site/index.php?lang=hu&inf_id=1
Mindegy melyiket olvassuk, azt gondolom, érdemes megnézni a filmet.
Én most kezdek ismerkedni Tarkovszkij munkásságával és másik filmjével fogom kezdeni, a Solaris-szal.
Erről rögtön 2 másik név jut eszembe:
1. Stanislaw Lem, akinek könyvéből a Solaris készült (ebből van amerikai is, Soderbergh rendezésében)
2. Farkas Bertalan, aki kinézetre kiköpött Tarkovszkij
arról nem is szólva, hogy a mi Bercink akár lehetett volna Pirx kapitány is, ha nekivág a távoli űrnek. Pirx szintén Lem műve, ráadásul magyar sorozat is készült kalandjaiból.
Asszem túlkombinálom...
balra Tarkovszkij, jobbra Farkas Berci